REKLAME-ANALYSE
















Innledning:
Dette er tre reklamer forskjellige reklamer, men det handler om samme situasjon fra forskjellige synsvinkler.
Denne reklamen var på svensk tv, og jeg mener at den er tilegnet for begge kjønn.
Reklamen er ikke tilegnet for barn, så reklamen er altså tilegnet for seksuelt aktive mennesker.
Hvordan kan denne senderen få mottakeren til å bruke kondomer?

Beskrivelse:
Reklamen foregår på fire forskjellige steder.
Den første scenen vi ser i hver reklame forteller litt om hva de snakker om på caféen.
Andre scene vi ser i hver reklame er en person som setter seg ned på en stol i en café, det er personen vi ser synsvinkelen fra.
Tredje scene av del 1 og 2 syntes jeg er morsomme, på grunn av de de totalt forskjellige synspunktene. Hvor gutten skryter på seg, og dama sier hvor ille det faktisk var.
Tredje scene av del 3, ser vi at mannen smitter sjefen sin med klamydia, og får sparken.
Så i del 1, smitter gutten damen med klamydia, som igjen smitter mannen med det, som igjen smitter sjefen og får sparken.
Det siste vi ser i hver reklame er teksten "use a condom"

Tolkning:
Tolkningen av denne reklamen er at man bør bruke kondomer.
Virkemiddelet for å få frem budskapet om at man skal bruke kondomer her er sykdom.
"Når man bruker kondomer, får man ikke klamydia."

Konklusjon:
Her "skremmer" senderen mottakeren til å bruke kondomer, ved å gi budskapet på en aggressiv måte. (bruke sykdom)
Reklamen er konstruert på den måten at budskapet om kjønn-sykdommer kan ramme enhver person som er seksuelt aktiv.
Enhver person i en viss aldersgruppe kan se seg selv i disse rollene, og bli "skremt" til å bruke kondomene, fordi de reflekterer seg selv i de.


Adrian Hansen

onsdag 3. september 2008

0 Comments: